E lucevan le stelle - Andrew Richards

[postlink]https://dagendauwsnotenbalk.blogspot.com/2014/06/e-lucevan-le-stelle-andrew-richards.html[/postlink]http://www.youtube.com/watch?v=wpGWREEDBcYendofvid [starttext]

"E lucevan le stelle" ("En de sterren glansden") behoort tot één der beroemdste opera-aria's en is een Romanza uit het derde bedrijf van Giacomo Puccini 's opera Tosca. Hij componeerde het in 1900 op het Italiaanse libretto van Luigi Illica en Giuseppe Giacosa . De aria wordt ingeleid door een sombere klarinet solo en vervolgens gezongen door Andrew Richards (tenor) in de rol van Mario Cavaradossi; een schilder die verliefd is op de zangeres Tosca, wachtend op zijn executie op het dak van Castel Sant'Angelo.


Castel Sant Angelo 

Het incipit van de melodie die geschreven staat in si klein wordt een paar keer herhaald, o.a. op "O dolci baci, o languide carezze" en in forte tijdens de laatste maten van de opera, als Tosca van de vestingsmuur springt.


E lucevan le stelle

E lucevan le stelle ...
ed olezzava la terra
stridea l'uscio dell'orto ...
e un passo sfiorava la rena ...
Entrava ella fragrante,
mi cadea fra le braccia.

O! dolci baci, o languide carezze,
mentr'io fremente le belle forme disciogliea dai veli!
Svanì per sempre il sogno mio d'amore.
L'ora è fuggita, e muoio disperato!
E muoio disperato!
E non ho amato mai tanto la vita,
tanto la vita!



De sterren glansden
Vertaling (door DagEnDauw)

De sterren glansden
boven het aromatische land 
De tuinpoort knarste
en als een ritseling klonken haar voetstappen in het zand
geurig viel ze mij in de armen

O hoe zoet haar kussen,  zacht haar omhelzing
maar als ik trillend haar schoonheid ontrafel
verdwijnt mijn droom van liefde voor immer

ontglipt me de resterende tijd
sterf ik radeloos, radeloos,
terwijl ik het leven nog nooit zó innig heb liefgehad
het leven heb liefgehad ...



bronnen : wikipedia
             Opera Rocks 




[endtext]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten