Voorstelling - Tenores di Bitti

[postlink]https://dagendauwsnotenbalk.blogspot.com/2011/10/voorstelling-tenores-di-bitti.html[/postlink]http://www.youtube.com/watch?v=mMddrMMqm00endofvid [starttext]

' Bitti' is een kleine plaatsje op Sardinië waar deze zangtraditie vandaan komt. Vandaar de naam ; "De tenoren van Bitti".
Gezien het om een traditie gaat, betekent het dat er gelijktijdig verschillende groepen zijn, die deze naam droegen en dragen.
Hun manier van zingen is net als het spelen op de launeddas, oeroud.
Van dergelijke in een halve cirkel staande zangers, vier in totaal , zijn afbeeldingen op vazen gevonden.

Hoe die Sardijnse zang precies in elkaar zit, wordt in dit filmpje duidelijk gemaakt, waar de Tenores di Bitti "Mialinu Pira" de stemverdeling uitleggen (laat u niet afschrikken door het Italiaans het wordt u vast wel duidelijk).
[endtext]

3 opmerkingen:

svara zei

Schitterend!
ik kende het niet.

die bas als hij alleen zingt....waaauw
het doet me ook denken aan boventoonzang.
weet niet of je dat kent.
dan komen en als vanzelf andere klanken vrij en lijkt het of er muziekinstrumenten meeedoen of nog meer stemmen.

ik zie dat je hier naast nog meer hebt staan
zal heb binnenkort eens tijd voor nemen

dank je voor deze kennismaking

DagEnDauw zei

@Svara
Ja hoor, je bedoelt de Mongoolse keelzang, denk ik hé? Vroeger in een gekke bui, plachten mijn vriend en ik dit 's ochtends (wanneer je stem dieper is) ook te proberen, maar het lukte nooit *gnif*. De samenzang hier, herinnerde mij vooral aan de close harmony van de 'Bulgaarse stemmen', heb je al van hen gehoord? Zij komen oorspronkelijk uit een traditie van Bulgaarse herderinnen en zijn ook enorm krachtig èn prachtig. Ik heb ooit nog een live-optreden van hen bijgewoond, betoverend, ook hun klederdracht. Zou ik eigenlijk ook wel eens een videootje van kunnen opzoeken...
Dank voor je inspirerende waardering.

svara zei

ik heb workshops gevolgd bij Borg Diem Groeneveld.
Op een bepaalde manier werken met klank met als toetje in en kerk je laten klinken.
....en welke boventoonklanken er dan vrijkomen is wonderlijk.
Ik weet niet of ik die 'Bulgaarse stemmen' ken.
hartelijke groet weer

Een reactie posten