[postlink]http://dagendauwsnotenbalk.blogspot.com/2012/04/erbarme-dich-mein-gott-matthaus-passion.html[/postlink]http://www.youtube.com/watch?v=BBeXF_lnj_Mendofvid [starttext]
Opvallend is dat er drie aria's zijn die niet worden voorafgegaan door een arioso. Namelijk, telkens wanneer in het verhaal de betrokken personen een onomkeerbaar proces in gang hebben gezet door hun handelwijze.
Door het weglaten van het arioso bij deze aria's wordt dit onomkeerbare a.h.w. benadrukt.
Vertolkers :
Delphine Galou, contralto
François-Marie Drieux, solo viool
Het libretto voor de Matthäus Passion is geschreven door Bach's vriend Christian Friedrich Henrici (geboren te Stolpen op 14 januari 1700 en overleden te Leipzig op 10 mei 1764) die vooral bekend is gebleven onder het pseudoniem Picander omwille van zijn cantates die door Johann Sebastian Bach van muziek werden voorzien.
Henrici studeerde rechten in Wittenberg en Leipzig.
Henrici studeerde rechten in Wittenberg en Leipzig.
Het opmerkelijke bij de aria die u hier kan beluisteren is wel, dat net als Petrus die haar zingt, ook de tekstschrijver ervan, districts- en stadsbelastinginner te Leipzig en dus een tollenaar was.
Over de arioso's en aria's in de Matthäus Passion :
Deze staan buiten het verhaal en dienen als meditatief, beschouwend moment. Het arioso wordt hier door Bach aangewend om de gedaante/hoedanigheid/status van Christus of van een bepaalde situatie aan te geven en gaat vooraf aan een aria. De aria fungeert daarbij als een uitwerking van het persoonlijke geloofsleven in al haar emotionele schakeringen en belevingen.
Er zijn 14 aria's: 3 voor de sopraan, 5 voor de altus, 2 voor de tenor en 4 voor de bas.Opvallend is dat er drie aria's zijn die niet worden voorafgegaan door een arioso. Namelijk, telkens wanneer in het verhaal de betrokken personen een onomkeerbaar proces in gang hebben gezet door hun handelwijze.
Door het weglaten van het arioso bij deze aria's wordt dit onomkeerbare a.h.w. benadrukt.
De eerste sopraanaria (Blute nur du liebes Herz) volgt direct op de eerste gedachte van Judas om Jezus over te leveren aan het Sanhedrin (het hoogste Joodse religieuze bestuursorgaan).
De tweede altaria (Erbarme dich, mein Gott) die u hier wordt gebracht door Delphine Galou,vertolkt het dramatisch hoogtepunt waarop Petrus tot het inzicht komt dat hij de vriendschap van Jezus, ondanks diens waarschuwing, heeft verloochend. De derde basaria (Gib mir meinem Jesum wider) volgt onmiddellijk na de zelfdoding van Judas wanneer de priesters in de gaten hebben dat de dertig zilverlingen bloedgeld zijn geworden.
Vertolkers :
Delphine Galou, contralto
François-Marie Drieux, solo viool
Les Siècles, gedirigeerd door François-Xavier Roth
http://www.lessiecles.com/
http://www.delage.at/artists/delphine_galou
Erbarme dich
Erbarme dich, mein Gott,
um meiner Zähren willen!
Schaue hier, Herz und Auge
weint vor dir bitterlich.
Erbarme dich, mein Gott.
*[endtext]
http://www.delage.at/artists/delphine_galou
Erbarme dich
Erbarme dich, mein Gott,
um meiner Zähren willen!
Schaue hier, Herz und Auge
weint vor dir bitterlich.
Erbarme dich, mein Gott.
Heb medelijden mijn god,
omwille van mijn tranen!
Zie hier
omwille van mijn tranen!
Zie hier
het hart en de ogen
die bitter om u wenen.
Heb medelijden mijn god.
*[endtext]
2 opmerkingen:
dit is zoooo mooi
@Svara. Ja hè, ontroerend ook.
Een reactie posten