[endtext]
The Road to Mandalay - Robbie Williams
http://www.youtube.com/watch?v=KohurXfPb7sendofvid [starttext]
U n m a t c h e d ! ! !
[endtext]
The Sound Of Silence covered by Disturbed
http://www.youtube.com/watch?v=u9Dg-g7t2l4endofvid [starttext] °°° [endtext]
Trout quintet - F Schubert , theme and variations
http://www.youtube.com/watch?v=D-2N17Su-UIendofvid [starttext]
"The concert took place on August 30th and I guessed that it would pass into legend in time. And so the obvious thing to do was to make a film about it because film remembers our artists and their artistic personalities in a way that not one of the other media is quite able to match. The idea was not only to film the concert but to film the preparations during the whole of the preceding week and, in so doing, to present many more facets of each of these gloriously talented, exuberant young musicians at work and at play, as well as in performance - to capture something of the spirit behind the event, as much as the event itself."
In 1969 five young musicians, all of them still relatively unknown to the general public - but destined to become international artists of the highest rank - came together to play Schubert's Trout Quintet in the new Queen Elizabeth Hall, on the south bank of the Thames, in London. Their names: Daniel Barenboim, ltzhak Perlman, Pinchas Zukerman, Jacqueline du Pré and Zubin Mehta.
Filmmaker Christopher Nupen about the film:
"The concert took place on August 30th and I guessed that it would pass into legend in time. And so the obvious thing to do was to make a film about it because film remembers our artists and their artistic personalities in a way that not one of the other media is quite able to match. The idea was not only to film the concert but to film the preparations during the whole of the preceding week and, in so doing, to present many more facets of each of these gloriously talented, exuberant young musicians at work and at play, as well as in performance - to capture something of the spirit behind the event, as much as the event itself."
► Click here to watch the entire film...
Schubert wrote his popular Trout Quintet when he was just 22. It got its name because the fourth movement is a set of variations on an earlier Schubert song called, funnily enough, The Trout. The song was originally a warning to young women against being 'caught' by 'angling' young men. But Schubert didn’t set the final lines of the poem, preferring to concentrate on evoking the image of the trout in water and the reaction to it being caught by a fisherman.
[endtext]
Schafe können sicher weiden- door Kathia Buniatishvili
http://www.youtube.com/watch?v=rjm9aGioXawendofvid [starttext]
Pales’ aria "Schafe können sicher weiden", is ontegenzeggelijk het populairste hoogtepunt uit de Jagdcantate "Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd!" (BWV 208) van J.S. Bach, een seculiere gelukwenscantate die Bach in 1713 componeerde samen met Oberkonsistorialsekretär Salomon Franck als tekstschrijver, in opdracht van zijn broodheer hertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar, als cadeautje voor de éénendertigste verjaardag van diens bevriende relatie, hertog Christian von Sachsen-Weißenfels (1682-1736), die als hartstochtelijk jager bekend stond. Bach was toen nog geen kapelmeester maar organist aan het hof van de hertog en had daar dus ook nog geen cantates gecomponeerd.
BWV 208 is bijgevolg de oudste ons bekende wereldse cantate van Bach en het is de eerste keer dat we Bach het uit de italiaanse opera afkomstige genre van de kamercantate zien beoefenen. Recitatieven en da-capoaria’s op madrigale, vrij gecomponeerde teksten hadden tot dat ogenblik nog geen plaats in de cantates die we van hem kennen.
Bachs zogeheten ‘Jagdkantate’ werd 23 februari 1713 uitgevoerd als tafelmuziek bij een banket in het jachtslot van hertog Christian, na een jachtpartij ter gelegenheid van diens 31ste verjaardag en zijn eerste verjaardag als hertog in functie, na het kinderloos overlijden van zijn oudere broer in 1712.
De cantate is opgezet als een ‘Dramma per musica’: de zangers zijn handelende personages tussen wie de dramatische interactie trouwens tot een minimum beperkt blijft. De actoren die achtereenvolgens toesnellen om de hertog met zijn verjaardag te feliciteren zijn in dit geval (en vaker in dit genre) figuren uit de antieke mythologie, want gelukwensen zijn natuurlijk alleen memorabel als ze van hiërarchisch hoger geplaatsten afkomstig zijn, en dan zit je bij absolute vorsten algauw in de Grieks/Romeinse godenwereld.
Pales
Schafe können sicher weiden, Schapen kunnen veilig grazen
wo ein guter Hirte wacht. daar waar een goede herder waakt.
Wo Regenten wohl regieren, Waar vorsten hun land goed besturen
kann man Ruh und Friede spüren zie je rust en vrede
und was Länder glücklich macht. en dat wat landen gelukkig maakt.
De instrumentale begeleiding komt van twee blokfluiten, als ‘armelui’s fluitjes’ een typisch herdersinstrument. Ze gaan voortdurend met elkaar in terts- en sextparallellen, opereren dus eigenlijk als slechts één stem. Daaronder klinken de repeterende basnoten, als de bourdontonen van een doedelzak.
Het is verwonderlijk dat Bach deze aria nooit heeft geparodieerd in één van zijn kerkcantates, terwijl ‘de goede herder’ toch een zeer gangbare metafoor voor Christus is. Ook de eerste generaties Bachliefhebbers (Schweitzer) was dit stuk ontgaan totdat Percy Grainger het in 1930 arrangeerde onder de titel Blithe Bells (hij vatte de tertsparallellen op als koeienbellen), eerst voor symfonieorkest, later voor pianosolo. Groter publiek kreeg het stuk in de wat minder modernistische bewerking van William Walton (1940) voor groot symfonieorkest, als Deel 5 van de suite The Wise Virgins, inclusief het voorafgaande recitatief!.
(uitgebreidere info lees je hier)
Hier hoort u de interpretatie van Bach's aria op piano door Kathia Buniatishvili
Veel luister- en kijkplezier!
[endtext]
We didn't start the fire - Billy Joel
http://www.youtube.com/watch?v=eFTLKWw542g&ab_channel=billyjoelVEVOendofvid [starttext]
"Trouble in the Suez ... Terror in the airline ... Ayatollahs in Iran .. Strangers in a strange land ... Vaccin ... Brooklyn's got a winning team..." etc...
History repeats itself ... on and on and on and on...
[endtext]
Vluchten kan niet meer - Simonne Kleinsma en Paul de Leeuw
http://www.youtube.com/watch?v=P656KMtWk6cendofvid [starttext]
Vluchten kan niet meer,
Ofschoon geschreven in 1971, door Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, nog steeds brandend actueel.
'Vluchten kan niet meer' komt uit de musical 'En nu naar bed'. Tekst :
Vluchten kan niet meer,
'k zou niet weten hoe
Vluchten kan niet meer,
'k zou niet weten waar naar toe
Hoe ver moet je gaan
De verre landen zijn oorlogslanden
Veiligheidsraad, vergaderingslanden, ontbladeringslanden, toeristenstranden
Hoe ver moet je gaan Vluchten kan niet meer
Zelfs de maan staat vol met kruiwagentjes
en op Venus zijn instrumenten
En op aarde zingt de laatste vogel in de laatste lente
Vluchten kan niet meer, heeft geen enkele zin
Vluchten kan niet meer,
'k zou niet weten waarin
Hoe ver moet je gaan
In zaken of werk, of in discipline In Yin of in Yang of in heroïne
In status en auto en geld verdienen
Hoever moet je gaan
Vluchten kan niet meer
Hier in Holland sterft de laatste vlinder op de allerlaatste bloem
En alle muziek die overblijft is de supersonische boem
Vluchten kan niet meer,
'k zou niet weten waar
Schuilen kan nog wel, heel dicht bij elkaar
Vluchten kan niet meer
Vluchten kan niet meer
[endtext]
Air -KEREKES - live vanaf het kasteel van Hollókő (Hongarije)
http://www.youtube.com/watch?v=RoIGYWo_yF8endofvid [starttext]
Enkele weken voor we dit kasteel - een pareltje op de UNESCO werelderfgoedlijst - bezochten, werd deze opname gemaakt. Nu snap ik ook waarom er toen muziek in de lucht hing ...
"Kerekes" is een Hongaarse band (hun naam betekent : "wielen") die in 1995 werd opgericht te Eger.
Ze combineren Hongaarse volksmuziek met funk , jazz , rock en elektronische genre-elementen. Hun instrumenten zijn deze van de csángó's ( een Hongaarse zwervende bevolkingsgroep) : de herdersfluit, de koboz en de altviool, die hun muziek de zo typische, eclectische sound geven.
Ga beslist eens een kijkje nemen op hun Youtubekanaal, wanneer je van dit soort muziek houdt. Je ontdekt er vast nog veel meer ► https://www.youtube.com/channel/UCsSizwIx1qcp5CwEp8r5suQ
[endtext]
De Negende (volledige show) van Hans Liberg
http://www.youtube.com/watch?v=IXWvi2zp62oendofvid[starttext]
Met carnaval voor de deur, dacht ik zo, dat deze show van Hans Liberg wel passend was. Zullen we dit weekend de bloemetjes eens flink gaan buiten zetten? 't Is alweer zooooooo lang geleden
übersetzt fur die Deutsche freunden ► https://www.youtube.com/watch?v=U0I97J_vqCM&ab_channel=hanslibergtv
[endtext]
La Llorona - Chavela Vargas
http://www.youtube.com/watch?v=-kNxXuYWRaUendofvid [starttext]
LA LLORONA
Todos me dicen el negro, llorona
Negro pero cariñoso
Todos me dicen el negro, llorona
Negro pero cariñoso
Yo soy como el chile verde, llorona
Picante pero sabroso
Yo soy como el chile verde, llorona
Picante pero sabroso
LA LLORONA
Chavela Vargas
Todos me dicen el negro, llorona
Negro pero cariñoso
Todos me dicen el negro, llorona
Negro pero cariñoso
Yo soy como el chile verde, llorona
Picante pero sabroso
Yo soy como el chile verde, llorona
Picante pero sabroso
Ay de mí, llorona
Llorona, tú eres mi chunca
Ay de mí, llorona
Llorona, tú eres mi chunca
Llorona, tú eres mi chunca
Ay de mí, llorona
Llorona, tú eres mi chunca
Me quitarán de quererte, llorona
Pero de olvidarte nunca
Salías del templo un día, llorona
Cuando al pasar yo te ví
Pero de olvidarte nunca
Salías del templo un día, llorona
Cuando al pasar yo te ví
Salías del templo un día, llorona
Cuando al pasar yo te ví
Cuando al pasar yo te ví
Hermoso huipil llevabas, llorona
Que la virgen te creí
Hermoso hipil llevabas, llorona
Que la virgen te creí
Si porque te quiero quieres, llorona
Quieres que te quieres más
Si porque te quiero…
Quieres que te quieres más
Si porque te quiero…
[endtext]